5 grunner til at mobilprisene vil øke

Morten EvjenBlogg, Jobb smart0 Comments

Jeg har lært mye etter at jeg begynte i telebransjen, og noe av den kunnskap skulle jeg gjerne vært foruten. Som for eksempel at bransjen er så vant til å overfakturere kundene sine at de har et eget begrep for det. «Bill shock», eller faktura-sjokk, kalles det når kundene mottar en regning som er mye høyere enn de hadde forventet. Og hvem har vel ikke blitt overrasket over mobilregningen etter en tur til utlandet eller etter å ha ventet 30 minutter på kundeservice? Men nå er tiden inne for kundene til å gi mobiloperatørene «bill shock».

Bruk av mobildata i utlandet har som nevnt vært en stor kilde til såkalt «bill shock» for kundene, og dermed hindret mange i å bruke mobilen fritt på reise. Dette har EU sett seg lei på, og de har fra i sommer pålagt mobiloperatørene å inkludere bruk i EU/EØS til samme priser som i Norge (kjent som «Roam like at home»). Det er derfor ventet at bruken av mobildata i EU/EØS vil eksplodere i sommer da mange kan bruke av datapakken som allerede er inkludert i abonnement.

Til tross for at du ikke vil måtte betale noe ekstra for bruk i EU/EØS er det allikevel noen som vil få regningen for din mobilbruk i Europa. Og denne «noen» er din norske mobiloperatør, og regningen kan være på over 70,- norske kroner per GB mobildata. Dette vil føre til store ekstra kostnader for mobiloperatørene.

Tenk deg at du har et Hello-abonnement med 6 GB mobildata inkludert som du betaler 349 for per måned. Du har kanskje ikke brukt så mye mobildata i mai og juni, og har dermed klart å spare opp 4 GB i såkalt data rollover. Det betyr at du har hele 10 GB mobildata inkludert (6 inkl. + 4 fra data rollover) i ditt abonnement når du lander på Kreta for å tilbringe 3 deilige ferieuker på øya. Mens du slikker sol, nyter moussaka, drikker ouzo og surfer i vei øker kostnaden for Hello. Totalt kan din mobildatabruk faktisk medføre en regning fra den greske mobiloperatøren på nesten 900,- (inkl mva) for et abonnement du har betalt 349 for. Dette kan virke som en god deal for deg, men det er selvfølgelig ikke god butikk for Hello. Mobiloperatøren vil rett og slett få «bill shock».

Men etter den søte kløe kommer den sure svie. De fleste mobiloperatører har tatt høyde for at bruk i EU/EØS nå blir inkludert i abonnementene, og de har økt prisen med alt fra 0 til 100 kroner per måned. Vi tipper at dette ikke er nok. Så fort mobiloperatørene ser regningene strømme inn fra hele Europa utover sensommeren vil de nemlig snu seg rundt og sende regningen tilbake til kundene.

Her er 5 grunner til at mobilprisene vil øke i løpet av høsten:

  1. Økte kostnader uten mulighet for inntekter
    Mobiloperatører som har eget nett vil selvfølgelig tjene på at mobilkunder fra andre land bruker mye mer mobildata enn vanlig, og de sender som nevnt regningen til mobiloperatøren som kunden tilhører. Ta for eksempel tyske turister som bruker mobilen på ferie i Norge. Netteierne Telenor og Telia kan sende regningen rett til deres tyske mobiloperatør, og dermed få kjærkommen ekstrainntekt som følge av «Roam like at home» regelverket. Men mobiloperatører som ikke har eget mobilnett, som f.eks Hello, Komplett Mobil og Chili Mobil, vil kun ha kostnader knyttet til den nye ordningen. De økte kostnadene kommer på toppen av allerede lave marginer, og vil være med på å presse frem ytterligere prisøkninger.

    Det er åpning i regelverket for både unntak og begrensninger, men ingen norske operatører har så langt benyttet seg av dette.

  2. Mer inkludert 
    Etter at data rollover ble introdusert (takk Ice) har mange mer mobildata tilgjengelig i sitt abonnement enn hva som i utgangspunktet er inkludert. Mange kan faktisk oppleve å ha dobbelt så mye som vanlig til bruk på ferie i EU/EØS-land.

    Videre har enkelte operatører, som Telia og Telenor, valgt å inkludere mer innhold i noen av sine abonnement. Med enkelte abonnement kan man for eksempel høre så mye musikk man bare ønsker uten av det bruker av den inkluderte datamengden (*). I Norge har Telenor og Telia liten kostnad knyttet til dette, men i Europa vil de motta regning fra den lokale mobiloperatøren for slik bruk. Det vil selvfølgelig øke kostnaden for noe de i utgangspunktet ikke har inntekter på.

  3. Reduserte inntekter knyttet til spesialnummer
    En melkeku for mobiloperatørene som Telenor og Telia har i lang tid vært samtaler til 5-sifrede nummer, typisk til kundeservice hos banker, butikker, statlige institusjoner osv.  Det er tidligere estimert at de tjener så mye som 400 millioner på at kundene ringer spesialnummer. En dom fra EU-domstolen slår fast at det ikke er lov å henvise kunder til å ringe kostbare spesialnummer når de skal kontakt kundeservice. Forbrukerombudet er, sammen med Nkom, i dialog med mobiloperatørene for å tilpasse de norske prisene til denne dommen. Det er derfor ventet at det kommer endringer i løpet av sommeren som reduserer mobiloperatørenes inntekter knyttet til spesialnummer som f.eks 5-sifrede nummer.

  4. Nye regler knyttet til bruk av Netflix o.l. 
    EU er aktive med sin forbrukerlovgivning om dagen. Mange har sikkert opplevd at man ikke har tilgang til enkelte filmer og serier på for eksempel NRK, Netflix eller TV2Sumo når man er i utlandet. Dette kalles «geo-blocking», og skyldes blant annet rettigheter kanalen har til å vise innhold kun i enkelte land. En ny lov fra EU forbyr slik blokkering fra og med 2018. Når det blir enklere å se flere filmer og serier på reise er det ventet at bruken av mobildata (og dermed kostnaden til mobiloperatørene) i EU/EØS øker ytterligere.

  5. Markedssituasjonen
    Telenor og Telia kontrollerer nå 95% av omsetningen og 100% av fortjenesten i mobilmarkedet. Sammenlagt går de faktisk med milliardoverskudd hver måned. Dette står i skarp kontrast til alle de som er avhengig av å leie nett av Telenor og Telia. Disse operatørene, som Ice, Hello, Komplett Mobil, Chili Mobil, har lave marginer, og de tjener knapt penger. En hver kostnadsøkning vil slå hardt ut for disse operatørene, og sjokkregninger fra europeiske mobiloperatører vil derfor merkes i deres regnskap. Samtidig er det disse som holder konkurransen i det norske mobilmarkedet levende gjennom at de hver dag utfordrer duopolet som myndighetene har skaffet oss. For at de skal kunne overleve i kampen mot Telenor og Telia er de nok nødt til å ta initiativ til enda en prisøkning i løpet av året. Telenor og Telia på sin side vil ønske en slik prisøkning velkommen da det utelukkende øker deres inntjening.

Det er mobiloperatører som Telenor, Telia og deres europeiske motstykker som gjennom sin melkeku-strategi har presset EU til å vedta «Roam like at home». Når mobiloperatørene selv ikke klarte å vise måtehold i prisene for bruk i EU/EØS måtte EU skjære gjennom, og beslutte det som er et kontroversielt regelverk. Det har på ingen måte vært EU sin intensjon at prisene skulle øke, men man ser nå at det er en konsekvens i endel markeder. Forhåpentligvis virker konkurransen, men basert på Telenor og Telia sin kontroll på markedet tror jeg dessverre at vi vil se en ny prisøkning i løpet av høsten.

P.S Ingenting ville glede meg mer enn at jeg tar feil i denne spådommen.

 

(*) Mange, inkludert oss i Telehjelpen, mener at dette bryter med prinsippet om nettnøytralitet, og det er en forhåpning om at mydighetene ved Nkom vil stoppe dette.