Hei Telia, hva mener dere?

Morten EvjenBlogg, Jobb smart0 Comments

Mandag 7.november ble det kjent at Telia ønsker å kjøpe konkurrenten Phonero for 2,3 milliarder. Oppkjøpet vil utvilsomt styrke Telia sin posisjon i bedriftsmarkedet. Men samtidig vil det medføre at Telia og Telenor vil få direkte kontroll på 95% av omsetningen og 100% av fortjenesten i det norske mobilmarkedet. Oppkjøpet ligger nå til vurdering på bordet til Konkurransetilsynet.

Hei Telia,

Lørdag 10.desember hadde Dagens Næringsliv en artikkel om deres planlagte oppkjøp av konkurrenten Phonero. Jeg ble intervjuet i artikkelen ettersom jeg er blant de som er skeptisk til oppkjøpet. Jeg er nemlig en ivrig forkjemper av økt konkurranse i det norske mobilmarkedet, og jeg er ikke overbevist om dette oppkjøpet vil være bra for konkurransen. I den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere.

I artikkelen hevder dere i Telia blant annet at «..vi nå virkelig kan ta opp kampen med Telenor» og at «kjøpet av Phonero er positivt for alle virksomheter i Norge». Hva mener dere egentlig med disse utsagnene?

Det er nemlig ingenting, slik jeg ser det, som hindrer Telia å ta opp konkurransen med Telenor også uten oppkjøpet av Phonero. Tvert i mot er det vel lite som tyder på at ett kombinert Telia og Phonero vil yte Telenor sterkere konkurranse enn hva Telia og Phonero kan gjøre hver for seg. Hva mener dere skulle tilsi at konkurransen vil styrkes ved ett oppkjøp?

Telia har vært aktør i bedriftsmarkedet i over 20 år. Dere har i løpet av disse årene klart å ta 15,5% markedsandel, mens Phonero har tatt en tilsvarende markedsandel i løpet av bare 8 år. Dette til tross for at Phonero verken har eget mobilnett, drahjelp gjennom millioner av kunder i privatmarkedet eller en kapitalsterk eier i form at ett internasjonalt konsern i ryggen.

Dere i Telia har derimot ett eget prisvinnende mobilnett med tilhørende økonomisk og teknisk fleksibilitet, dere har kommersiell og teknisk kompetanse både i Norge og på konsernbasis, markedsføringsmuskler gjennom deres 2 millioner kunder i Norge, en ekstrem lønnsomhet (EBITDA på 38,4% i Q3 2016) og en betydelig finansiell styrke gjennom eieren Telia Company AB.

Det er liten tvil om at 200 000 nye kunder vil medføre at Telia får bedre lønnsomhet i deres mobilnett. Telia investerer jo flere milliarder i dette mobilnettet for å få blant annet best mulig dekning, og dere ønsker selvfølgelig avkastning på disse milliardene. Men er ikke dette strengt tatt investeringer dere i Telia uansett forpliktet dere til ovenfor myndighetene allerede i forbindelse med frekvensauksjonen i 2013? Det vil si til og med før oppkjøpet av 1 million Tele2/OneCall-kunder hvor dere for så vidt på nytt forpliktet dere til disse investeringene?

Dere sier at dere skal beholde Phonero som eget merkenavn, og det er liten grunn til å tvile på det. Men det medfører ikke nødvendigvis at konkurransen blir sterkere. OneCall var tidligere førende i Norge når det gjaldt å kjempe for lavere priser og det å gi norske mobilkunder mer for pengene. Ikke ulikt hvordan Phonero har agert i bedriftsmarkedet. Men etter at Telia kjøpte OneCall, og de fikk Chess som «halvsøster», kan det virke som OneCall har endret strategi noe.

Nå er det aktører som Hello, Chili, Ice og Komplett som utfordrer og er førende på blant annet pris og innhold. Samtidig som disse aktørene selger det, historisk sett, mestselgende abonnementet fri tale/SMS/MMS og 1GB data for 99,- koster det samme produktet det dobbelte (199,-) hos Telia-selskapene OneCall og Chess, samt hos Telenor-selskapene Talkmore og djuice. Duopolets merkevarer har faktisk ikke endret prisen på dette abonnementet de siste 3 årene til tross for at konkurransen i markedet har satt ett nytt prispunkt.

Phonero har de siste årene vært en sterk, og lønnsom, utfordrer til markedslederen Telenor. Mens dere i Telia har tapt markedsandeler i bedriftsmarkedet har Phonero økt kraftig år for år gjennom gode priser, fleksible og brukervennlige produkter, samt ett offensivt salgskorps. Det vil, slik jeg ser det, helt klart være bedre for markedet om Telia og Phonero kjemper fra hver sin kant om kundene til Telenor.

Det markedet har manglet de siste årene er en offensiv satsning fra Telia – ikke ett Telia med større markedsandel. Høyere markedsandel kommer nemlig ofte som et resultat av offensiv satsning. Dette er vel Phonero sin suksess de siste årene et godt bevis på. Så hva er det oppkjøpet av Phonero vil tilføre Telia som Telia ikke har, eller kan skaffe seg, uten å kjøpe Phonero?

Det jeg gjerne vil ha svar på er hva det, konkret, er ved dette oppkjøpet som er bra for konkurransen og alle virksomheter i Norge? Ettersom oppkjøpet berører ett marked med 5,7 millioner kunder og 17 milliarder i omsetning er det flott hvis dere kan redegjøre for hva dere mener slik jeg og andre skeptikere eventuelt kan bli overbevist.

Med vennlig hilsen

Morten Evjen
Engasjert observatør

Legg igjen en kommentar