Konkurransen er død, leve konkurransen

Morten EvjenBlogg, Jobb smart0 Comments

Mange ønsker å utfordre Telenor og Telia sin posisjon i mobilmarkedet. Markedet er som alltid på 100%, og det blir spennende å se hvem som går ut som vinnere. Vi heier uansett på kundene.

Vi elsker konkurranse. Det har en tendens til få frem det beste i alle, og sørge for at man gir det lille ekstra slik at kundene sitter igjen som vinneren.

Vi har laget en oversikt som viser utviklingen i markedsandeler målt i antall abonnement i perioden 2004 til 2016. Telenor har en imponerende jevn andel rett over 50%, mens Telia har måttet avgi kunder til utfordrere som Tele2/OneCall gjennom årene. Med eget mobilnett i ryggen gikk det så langt at Tele2 hadde 18% andel, mens Telia var nede i 23%. Begge selskaper hadde nok prognoser som viste når Tele2 ville ta igjen Telia, og dermed bli nummer 2 i markedet. Men slik gikk det ikke. I 2014 var Telia så heldig at de fikk kjøpe store deler av Tele2, og vi hadde plutselig ett duopol igjen.

Etter at Konkurransetilsynet overraskende tillot Telias oppkjøp av Phonero var vår første reaksjon at «nå har myndighetene drept konkurransen». Vi har ikke lest mange bøker om konkurranseteori, men det kan umulig være sunn konkurranse at to aktører kontrollerer 95% av omsetningen i ett marked. Men det mener tydeligvis Konkurransetilsynet.

Men det er gudskjelov håp. Telia har brukt nesten 10 milliarder på å kjøpe 1,6 millioner kunder fra Chess, Tele2, OneCall og Phonero. Etter å ha kjøpt så mange kunder, og selv vært i markedet i 24 år, sitter Telia igjen med 2,3 millioner kunder. Man kan dermed konkludere med at Telia er flinkere til å kjøpe kunder enn å skaffe de selv, og det bør være muligheter for aktører som ønsker å utfordrere. Og flere har vist at man kan stjele kunder fra både Telenor og Telia.

Og det er mange som ønsker å utfordre Telenor og Telia. Mobilnettbyggeren Ice har endelig fått opp farten og skal selvfølgelig ta en god jafs av markedet. Danske TDC (med Get på laget) har en klar strategi om å vokse på mobil i Norge, Altibox har kjøpt seg inn i Hello og vil vokse, Komplett Mobil har en stor familie å dra nytte av, Chilimobil satser offensivt ved å bytte til Telia sitt nett, og i går fikk vi vite at Atea er klar for å bli mobiloperatør. Hele 20% markedsandel uttaler de at de skal ha av mobilmarkedet. Det må sies å være ekstremt ambisiøst basert på at de ikke har eget mobilnett.

Vi kjenner til mange flere aktører som ønsker å ta en aktiv rolle i det norske mobilmarkedet. For noen som elsker konkurranse er jo det ekstra spennende. Men ett lite råd på veien, Telenor og Telia er dyktige og det er vanskeligere å lykkes enn man kanskje kan tro.

Det er utrolig mange muligheter i markedet fremover med ny teknologi som 5G og AI, eSIM, Internet of Things og Big data. Verden er full av muligheter – det er bare å gripe de.

Konkurransen er død, leve konkurransen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *