Sjekk før du oppgraderer

Morten EvjenJobb smart0 Comments

Ferske tall fra Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser at 19% av alle mobilabonnement i Norge har mer enn 5GB data inkludert. Og mange av disse har nok for store pakker. Det er en kjensgjerning av større pakker er dyre pakker, og operatører som Telenor og Telia har helt klart et ønske om at kundene har så store (les; dyre) pakker som mulig. Selv om det kanskje medfører at man betaler for noe man ikke bruker.

Telenor og Telia har nå lansert bedriftsabonnement som inkluderer bruk i EU og EØS. Men de har sørget for at dette kun gjelder for de største abonnementene. Hos Telenor er roaming i EU og EØS inkludert i abonnement i kategorien Fri+ med mer enn 4GB, mens hos Telia er det kun inkludert i abonnement med 5GB data eller mer. Det vil si at det kun er et mindretall av kundene deres som får denne fordelen. Grunnen til at de gjør dette er for at kundene skal kjøpe dyrere pakker fordi det tjener de mye penger. Spesielt hvis kunden ikke bruker opp alt innholdet.

Men ikke fall for salgsstrategien til Telenor og Telia. Hvis du ikke reiser mye i EU og EØS, eller har stort dataforbruk, lønner det seg nemlig ikke å bytte til disse abonnementene. For som operatørene selv sier: «Jeg oppfordrer bedriftskundene våre til å vurdere hvilke abonnement og tjenester som passer deres bedrift best i forhold til reisemønster med vår nye produktportefølje», sier Kristian Renaas, direktør i Telia Bedrift.

Telenor og Telia ønsker at man skal kjøpe unødvendig dyre abonnement med 2 års bindingstid. Det de ikke forteller er at bruk i EU og EØS vil bli i inkludert i alle abonnement fra og med 1.juni neste år.

Så har du mulighet så lønner det seg å vente. I mellomtiden er både Telenor og Telia pålagt en maks pris på bruk i EU og EØS – uavhengig av abonnement. Ikke kjøp bukser (eller datapakker) som er for store.

Legg igjen en kommentar