Blir Apple det nye Nokia?

Morten EvjenBlogg, Jobb smartLeave a Comment

Mange velger bort stadig flere av Apple sine apper og tjenester til fordel for bedre produkter fra andre leverandører. Samtidig raser utviklingen videre i rasende fart. Henger Apple med eller er de i ferd med å bli det nye Nokia?

Spørsmålet kan virke noe sprøtt basert på hva vi vet i dag, men det er tegn som tyder at Apple kanskje ikke følger helt med i timen. Siden lanseringen av iPhone i 2007 og iPad i 2010 med tilhørende iOS-programvare har Apple vært en sterk bidragsyter i å gjøre verdens befolkning mer mobile. Senere oppdateringer av både telefon og programvare har styrket Apple sin stilling som «kongen av haugen». iPhone og iPad har føyd seg godt inn i rekken over innovasjoner fra Apple hvor også Mac, iPod, iTunes, Apple TV, assistenten Siri og iCloud er med på laget.

Men hva har skjedd de siste årene? Har Apple tapt sin «mojo»? Jeg er en ivrig bruker av Apple sine produkter med både MacBook Air, iMac, nesten alle iPhones som er lansert, flere iPads, Apple TV i flere varianter og en Apple Watch. Ja, jeg har til og med en @me.com mailadresse som min private mailadresse (MobileMe var forløperen til dagens iCloud).

Men jeg har også en mappe på min iPhone som heter «ikke i bruk». Den inneholder en rekke apper som jeg ikke bruker, men som jeg heller ikke kan slette da de er levert av Apple. Dette er apper som f.eks Notater (Evernote), iTunes (Spotify), Været (Yr), iCloud Drive (Dropbox), Mail (Spark), Safari (Chrome) og Kalender (Fantastical). Appene jeg ikke bruker er i seg selv gode nok de, men det finnes betydelig bedre løsninger fra tredjeparts leverandører som jeg mye heller benytter (appene som jeg faktisk bruker står i parentes).

Den siste appen som ble flyttet over til den voksende «Ikke i bruk» mappen var Bilder. Den er blitt erstattet av Google Foto som rett og slett gir meg flere og bedre funksjoner. Og de to neste som er på vei over i mappen er Kart og Facetime, to apper som er i ferd med å bli erstattet helt med Google Maps og Skype.

I en verden hvor trenden går mot Big data og AI (kunstig intelligens) er det faktisk rart at Apple har valgt å se på at jeg flytter mye av min bruk, og mine data, til andre leverandører. Selv om Apple-appene ikke er slettet (noe som da ikke er mulig), og Apple dermed har tilgang til informasjonen om meg, velger jeg jo aktivt å bruke andre leverandører som får samme, og kanskje mer, informasjon om meg og min bruk.

Det som kanskje er mest foruroligende med Apple er at de har misset på to store trender i markedet, og at de tilsynelatende er i fred med å la de to neste trendene seile forbi også.

Skylagring

Apple var først ute med å tilby skylagring av filer gjennom sin iTools tjeneste allerede i 2000. Etter hvert som behovet for å lagre dokumenter og ikke minst bilder i skyen tok av fikk Apple mange konkurrenter som blant annet Dropbox, Box, Microsofts SkyDrive (nå OneDrive) og Google Drive. Mens Google, Microsoft og Dropbox har utviklet brukervennlige løsninger (kanskje en overdrivelse for OneDrive) for bedriftsmarkedet henger Apple igjen i privatmarkedet.

Personlig har jeg tilgang til iCloud, Dropbox, Google Drive og OneDrive, men jeg bruker kun Dropbox (privat) og Google Drive (jobb) aktivt. Jeg kunne selvfølgelig valgt bare en av de, men samtidig liker jeg å følge med på produktutviklingen. iCloud er blitt irrelevant for meg, og brukes kun til å synke og lagre informasjon fra min private mail og fra rene Apple produkter som Påminnelser og Kamera. Og det kun fordi jeg som iPhone bruker må.

Min betalingsvilje er betydelig større for både Dropbox og Google Drive ettersom de begge er integrert mot andre systemer som jeg jobber med som f.eks CRM (PipeDrive), prosjektstyring (Asana) og to-do programmer (Trello).

Apples iCloud har i dag nesten 800 millioner brukere, mens Dropbox «bare» har 500 millioner brukere. Men av disse tallene er det faktisk Dropbox som er mest imponerende all den tid Dropbox er et «stand-alone» produkt som ikke gis bort eller brukes sammen med andre systemer. Apples iCloud ligger jo integrert i i alle iOS produkter, OneDrive følger med Microsofts Office365 og Google Disk er en del av Google Apps.

Mitt erfaring er at Apple ikke har fulgt med i timen når det gjelder skylagring. Selv om skylagring foreløpig ikke er særlig lønnsomt er det som alltid viktig å knytte til seg kundeforhold. Markedet er nå virkelig i ferd med å modnes, og selskaper som Dropbox ligger langt foran Apple. Kanskje Apple kjøper Dropbox?

Strømming av musikk og filmer

Et annet område hvor Apple var tidlig ute og veldig innovative var innen digital musikk. iTunes ble lansert i USA i 2003, og de skandinaviske versjonene kom i 2005. iTunes ble raskt en dominerende musikktjenesten på nettet, og mye av suksessen kan tilskrives brukervennligheten og lovligheten ettersom tidlige tjenester med nedlastning av mp3-filer ofte var verken enkle eller lovlige.

Suksessen til iTunes kan ingen betvile. Men det er også lenge siden jeg betalte for en sang eller et album på iTunes (OK da – vi har kjøpt Adeles «25»), og hos oss er det Spotify som gjelder. Både betalingsformen og konseptet til Spotify er mer forlokkende for en som liker (nesten) alt av musikk. Apple har tilslutt også skjønt at strømming av musikk er fremtiden, og med lanseringen av Apple Music i fjor sommer har de nå en tilsvarende tjeneste som Spotify. Problemet er bare at den ikke er like god som Spotify. Hvis du skal ta opp konkurransen med noen må du levere et bedre produkt. Sånn er det også for Apple.

Når det gjelder strømming av film har Netflix tatt tronen. Her i huset kjøper vi fortsatt noen filmer og serier fra iTunes med vår Apple TV, men vi kjøper også like gjerne filmer fra Get eller Viaplay. Vinneren hjemme hos oss er uansett Netflix, HBO og NRK/NRK Super.

Så fra å eie markedet for digital musikk og film har Apple latt andre aktører kommer på banen, sterkere og bedre. Årsaken kan være frykt for kannibalisering mot sin egen iTunes fortjeneste. Men slik kannibalisering hindret ikke kongen av DVD-utleie, Reed Hastings i Netflix, i å drepe sin egen business ved å lansere strømmingstjenesten Netflix slik vi kjenner den i dag. Kanskje Apple kjøper Spotify og/eller Netflix?

Skylagring og strømming av musikk og film er to trender som vi mener at Apple ikke har sett og hengt med på slik de kanskje burde. Dessverre stopper det ikke med det. Også innenfor to nye trender som kommer sterkt er Apple ikke så mye på banen som de burde.

Digital assistent/talestyring

Den personlig assistenten Siri (utviklet av blant annet norske Dag Kittlaus) ble kjøpt opp av Apple i 2010, og integrert i Apples iOS programvare i 2011. Siri er senere blitt integrert i produkter som Apple Watch, Apple TV og CarPlay. Siri har siden hun ble unnfanget brukt all sin tid på å lære seg nye språk, og hun kan nå kommunisere på hele 20 språk, norsk inkludert.

Men all denne språkopplæringen har dessverre gått utover annen læring. Siri er ikke så smart som man kanskje skulle håpet av en 6 år gammel digital assistent. Siri kan i dag for det meste brukes til å slå opp ting på internett, legge inn påminnelser, lage hendelser i kalenderen eller sjekke været. Det er ingen tvil om at Apple (eller rettere sagt Dag Kittlaus) var tidlig ute med talestyring, og at de med Siri har tatt verden et langt steg fremover. Gode bevis på dette er at andre store selskaper som Microsoft med Cortana og Google med Now har fulgt etter med egne personlige (og digitale) assistenter.

Men det er ikke lengre Apple som leder an. Amazon med sin digitale assistent Alexa integrert i høyttaleren Echo ligger langt foran når det intelligent talestyring. Alexa kan blant kommunisere med tredjeparts leverandører, og hun kan for eksempel bestille en Uber bil for deg eller bytte spilleliste på Spotify. For ordens skyld kan Alexa også bytte kjønn (eller i alle fall navn). Selv om Siri kanskje er bedre til å slå opp ting på internett enn Alexa er Siri foreløpig for sjenert til å snakke med både Uber og Spotify.

Kunstig intelligens (AI)

Og det bringer oss over til neste punkt på listen over trender som Apple foreløpig ikke henger helt med på. Både Google og Facebook har lansert tjenester som vil bruke kunstig intelligens til å hjelpe deg med å styre livet ditt. Tidligere i mai lanserte Google sitt alternativ til Amazons Echo. Med sin kommende Google Home høyttaler (i mangel på et bedre ord) lanserer Google samtidig også Google Assistant som visstnok skal kunne føre en samtale med deg basert på dine svar. Den vil gjøre mye av det samme som Amazons Alexa, men basert på all den kunnskapen Google har om meg og mine vaner tipper jeg at det blir noe utenom det vanlige. Det er usikkert om Apple kommer med et lignende produkt, og det bli spennende å se hva de eventuelt lanserer under sin 27. Worldwide Developers Conference (WWDC) den 13. – 17.juni.

Innen kunstig intelligens har Google og Facebook en stor fordel kontra blant annet Apple. Gjennom alle mine interaksjoner med Googles produkter (surfing, søk, bevegelser, foto, jobbmailer, Google Drive osv. osv) har de en enorm kunnskap om meg som de nå kan bruke til å hjelpe meg i min hverdag. Det samme gjelder i stor grad også for Facebook som har inngående kunnskap om meg og mine. Mye av den samme kunnskapen har Apple hatt tilgang til, men de har per i dag ikke gjort noe med den, ref. innledningen i denne bloggen.

Også Siris far, Dag Kittlaus, har kommet seg inn i manesjen igjen, og lansert den personlige assistenten Viv som i motsetning til Apples Siri, Googles Now og Microsofts Cortana baserer seg på kunstig intelligens. Man kan f.eks si til Viv at «Overfør 100 kroner til Arne for i går», og Viv vil koble seg opp mot Venmo (amerikansk Vipps variant) og overføre pengene og takke for lånet. Kanskje Apple kjøper Viv (og gjøre Dag Kittlaus & co rike en gang til)?

Apple har dessverre sluttet med å utvikle produkter som flytter verden fremover – de melker heller etablerte konseptet og produkter. Sist ut var lanseringen av iPhone SE og iPad Pro. Men kanskje verst av alt for Apple er at de mister min lojalitet. De kan ikke forvente at jeg skal gå «all-in» med å bruke Apple sine produkter når de selv ikke følger med og holder tritt med utviklingen.

Så selvom overskriften muligens er litt tabloid er det kanskje noe i det. Nokia hang ikke med i utviklingen når Apple lanserte iPhone. Er det Apple som nå ikke følger med i utviklingen? Det blir spennende i se hvilke planer Apple presenterer i midten av juni, kanskje har de noen gode kort oppe i ermet.