Kjære Ice – hva driver dere med?

Morten EvjenBlogg, Jobb smartLeave a Comment

Siden Ice for 3 år siden overtok rollen som utfordrer i det norske mobilmarkedet har markedsandelen til den tredje aktøren gått fra 20% med Tele2 til 2,5% med Ice. Telenor og Telia kontrollerer over 90% av omsetningen og 100% av fortjenesten i det samme markedet. Ved Telias oppkjøp av Phonero øker andel av omsetningen til 95%.

I dag, 6.desember, er det 3 år siden Ice tok den norske mobilbransjen på senga. De hadde vunnet frekvensauksjonen som ga selskapet tilgang til verdifulle frekvensbånd, og Ice fikk dermed muligheten til å bygge eget mobilnett. Ice overtok samtidig rollen som utfordrer i mobilmarkedet.

På sidelinjen sto en sjokkert telebransje med auksjonstaperen Tele2 i spissen. Tele2 hadde gjennom mange år investert flere milliarder i å bygge det tredje mobilnettet i Norge, og på å utfordre duopolet Telenor og Telia med merkevarer som OneCall, Tele2, Network Norway og MyCall. Tele2 hadde ervervet en sterk, og økende, markedsandel på rundt 20%, samt bygget eget mobilnett som hadde 75% befolkningsdekning. 6.desember 2013 falt alt i grus.

Tele2 kastet sommeren 2014 kortene for godt og solgte sin norske virksomhet til TeliaSonera. Etter en lang drakamp med Konkurransetilsynet endte det med at oppkjøpet ble godkjent i februar 2015. Men det skjedde først etter at TeliaSonera lot Ice få kjøpe bedriftsoperatøren Network Norway og mobilnettet som Tele2 hadde bygget opp. Disse avhjelpende tiltakene skulle sørge for at Ice fikk en flying-start i sitt arbeid med å utfordre Telenor og Telia.

Hva som var strategien til Ice og deres eiere når de la inn budet på frekvensene for 3 år siden er det få som vet. Men at de hadde en detaljert plan når de bød 705 millioner for frekvensene må man jo anta. Det vi med fasit i hånd vet er at den tredje aktøren, selve utfordreren i mobilmarkedet, på 3 år har gått fra en markedsandel på 20% med Tele2 til 2,5% med Ice. Det er rett og slett en katastrofe for konkurransen.

La det være sagt – det er på ingen måte lett å bygge mobilnett i ett land som Norge. Ice har heller ikke gjort det lett for seg selv med å beholde sine gamle 450-frekvenser og integrere disse i 4G-nettet. Samtidig er det vanskelig å konkurrere mot kapitalsterke aktører som Telenor og Telia.

Men mange hadde vel håpet at Ice hadde vært mer offensive i sin satsning. I følge medieomtale overtok Ice nesten 90 000 mobilkunder når de kjøpte Network Norway. Statistikk fra Nkom viser at disse var redusert til 40 820 kunder i juni 2016. Sommeren 2015 startet Ice med å tilby mobilabonnement også til privatkunder, og med offensive priser på blant annet sitt 1 GB abonnement har de skaffet seg 100 752 kunder i privatmarkedet. Totalt hadde Ice altså 141 572 kunder når juni ble til juli denne sommeren.

Men dette er dessverre ikke på langt nær nok til å bli oppfattet som en seriøs utfordrer. Det er vel heller ikke nærheten av nok til å forsvare investeringene som må gjøres for å bygge ferdig mobilnettet.

Og mens Ice jobber hardt åpner Telia og Telenor lommeboken. Siden i sommer har Telenor kjøpt kundeporteføljen til Banzai og bedriftskundene til Hello. Begge deler er visstnok velsignet av Konkurransetilsynet. Noe som foreløpig ikke er godkjent av Konkurransetilsynet er Telia sitt oppkjøp av Phonero. Etter ett eventuelt oppkjøp av Phonero vil Telia, sammen med Telenor, kontrollere hele 95% av sluttbrukeromsetningen og mer enn 100% av fortjenesten i mobilmarkedet. Det er ikke bra for konkurransen i det norske mobilmarkedet.

Tre år etter den fatale frekvensauksjonen er altså mobilmarkedet i en situasjon med ett sterkt duopol og en svak utfordrer. Vi krysser fingre og tær for at Ice har en genial plan for hvordan de skal ta opp konkurransen. Og at planen snart trer i kraft. Det fortjener norske mobilkunder.